تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/11/09 - 08:22
کد خبر: 494797

نگاهی بر آخرین تحولات جنگ غزه؛

تلاش‌ برای خاتمه موقت جنگ/ مابه ازای آتش‌بس در غزه چیست؟

تلاش‌ برای خاتمه موقت جنگ/ مابه ازای آتش‌بس در غزه  چیست؟

مقامات آمریکایی مدعی هستند که گفت‌وگوهای فشرده برای آتش بس احتمالی در حملات اسراییل به غزه، با تمرکز بر آتش بس دو ماهه و آزادی اسرای صهیونیست در جریان است.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تازه‌ترین اخبار تحولات جنگ غزه حاکی از تلاش‌ها برای ایجاد آتش بس در غزه به رهبری ایالات متحده برای دستیابی به توافق موقت است، در این گزارش قصد داریم تا مروری بر ابعاد این توافق و روندهای پیش روی آن داشته باشیم. دو مقام ارشد دولت آمریکا از پیشرفت در مذاکرات میان میانجی‌گران و طرف‌های درگیر در جنگ جاری در غزه خبر دادند. به گفته دو مقام کاخ سفید، مذاکره کنندگان آمریکایی در حال پیشرفت در توافق بالقوه‌ای هستند که بر اساس آن اسرائیل متعهد خواهد شد در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان توسط حماس، عملیات نظامی خود در غزه را به مدت دو ماه متوقف می کند.

بر اساس این گزارش، منابع آمریکایی مذاکرات بر سر این توافق را بسیار حساس توصیف کرده و یادآور شدند که هنوز اختلافاتی بر سر برخی مفاد توافق وجود دارد که دو طرف باید بر سر آن مصالحه کنند. به گفته این منابع، توافق در صورت نهایی شدن و رفع اختلافات باقی مانده که دور از دسترس نیست، در دو مرحله اجرا خواهد شد.

رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل

در مرحله نخست، نبرد‌ها متوقف می شود تا زنان، سالخوردگان و گروگان‌های مجروح و بیمار باقی‌مانده در اسارات حماس آزاد شوند. اسرائیل و حماس سپس در طول این مدت جزئیات بیشتری را برای اجرای وقفه ماه دوم که در آن سربازان اسرائیلی و غیرنظامیان بیشتری آزاد می‌شوند، مورد بررسی قرار خواهند داد. این توافق احتمالی نوظهور همچنین از اسرائیل می خواهد که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه را فراهم کند.

اگر چه این توافق پیشنهادی به جنگ پایان نمی‌ دهد اما مقامات آمریکایی امیدوارند که حصول آن بتواند زمینه را برای دستیابی به راه ‌حل پایدار مناقشه فراهم کند. مذاکره بر سر این توافق که مقامات آمریکایی نوید به دست آمدن آن را داده ‌اند در حالی در پاریس جریان دارد که دولت اسرائیل پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده شکایت «نسل کشی» در غزه به شدت تحت فشارهای داخلی و بین المللی قرار گرفته است.

نیویورک تایمز برای اولین بار روز یکشنبه از حصول پیشرفت‌هایی در جهت توافق برای توقف درگیری‌ ها در غزه در ازای گروگان‌ های باقی مانده در دست حماس خبر داده بود. بر اساس این گزارش، رئیس سازمان سیا قرار است برای گفت و گو در خصوص چارچوب‌ های کلی توافق یاد شده در پاریس با رئیس موساد، نخست‌ وزیر قطر و مسئول سرویس ‌های اطلاعتی مصر دیدار کند.

به گفته سه نفر از منابع نزدیک به این نشست برنامه‌ ریزی شده که نخواستند نامشان فاش شود، گفت و گوهای روز یکشنبه در پاریس بر محور گروگان ‌ها متمرکز خواهد بود. در همین راستا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود و نیز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر حاکم قطر تلفنی گفت و گو کرده است.

آسوشیتدپرس در یک گزارش یادآور شده است که این تماس تلفنی نیز بر محور وضعیت افراد به گروگان ‌گرفته شده توسط حماس و تلاش برای آزادی آن ها متمرکز بوده است. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در حالی برای پیشبرد مذاکرات با دیگر میانجیان راهی فرانسه شده که برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید پیش ‌تر برای گفت و گو در خصوص وضعیت گروگان‌ها به خاورمیانه سفر کرده بود.

طرح ۵ ماده ‌ای پیشنهادی از سوی بریتانیا

اگر برنز پیشرفت محسوسی در مذاکرات پاریس احساس کند، بایدن ممکن است مک گورک را بار دیگر به سرعت به خاورمیانه بفرستد تا برای تکمیل توافق تلاش کند. کاخ سفید و سیا هنوز علناً ملاقات برنز در فرانسه را تایید نکرده ‌اند؛ مقامات دولت آمریکا در حال حاضر برای اظهار نظر نسبت به احتمال دسترسی سریع به توافق احتیاط به خرج می ‌دهند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «نباید منتظر تحولاتی قریب ‌الوقوع باشیم.» این درحالیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بارها اعلام کرده است که دولتش تا زمان پیروزی کامل بر حماس، به جنگ در غزه ادامه می ‌دهد. نتانیاهو با فشار فزاینده‌ای از سوی خانواده ‌های شمار زیادی از گروگان‌ها که خواستار توافق برای آزادی عزیزانشان هستند، مواجه شده است. حماس پیش ‌تر گفته بود که تنها در ازای پایان حملات اسرائیل و آزادی هزاران اسیر فلسطینی گروگان‌ های بیشتری را آزاد خواهد کرد. گفتنی است روزنامه فاینانشیال تایمز نیز به تازگی در گزارشی از یک طرح ۵ ماده ‌ای پیشنهادی از سوی بریتانیا برای توقف جنگ میان اسرائیل و حماس خبر داده بود.

علی اصغر زرگر، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: اسرائیل به علت فشارهای داخلی مجبور است به معامله با حماس تن بدهد. آن ها چاره ای جز این ندارند زیرا گروه های مخالف نتانیاهو به دنبال بهانه برای کنار زدن او هستند. وی افزود:علی رغم فشار افکار عمومی بین الملل همچنان اسرائیلی ها در پی گسترش نفوذ خود هستند. اسرائیل می خواست تخریبی گسترده در غزه ایجاد کند و با آواره کردن فلسطینیان این منطقه و خارج کردن آن ها از منطقه غزه این بخش مهم را در اختیار خود بگیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top